Šiatorská Bukovinka > pre turistov > cyklistika > Salgó a Šomoška

Salgó a Šomoška

17. október 2011 | MC

Trasa:

Šiatorská Bukovinka, žel. zast. » Mizera » Karanč » Somoskőújfalu » hrad Salgó » Eresztvény » Somoskő » hrad Šomoška » Mačacia » Radzovce » Čakanovce » Tri chotáre » Šiatorská Bukovinka, žel. zast.

otáznik dĺžka: 35 km
otáznik prevýšenie: 1150 m
otáznik časové trvanie: 3,5 h
otáznik asfalt: 14 % (5 km)
otáznik lesné cesty: 75% (26 km)
otáznik náročné chodníky: 11 % (4 km)
otáznik náročnosť: stredná
otáznik  - v noci: vysoká
otáznik  - v zime: extrémna
MTB trasa stredne ťažká

Trasa sa začína na železničnej zastávke v Šiatorskej Bukovinke (275 m.n.m). Sledujeme červenú turistickú trasu smerujúcu na Karanč. Asfaltovo-šotolinová cesta sa kľukatí ponad Šiatorskú Bukovinku, pomaly naberáme výškové metre. Pohodlnou jazdou minieme Mizeru (460 m.n.m), až sa dostaneme k prvej náročnej stojke. Tento krátky úsek je veľmi ťažko vyšľapateľný aj za sucha, preto si radšej šetrite sily na ďalšie stúpania. Po chvíli sa dostávame na sedlo pod Karančom (617 m.n.m). Ak si nechcete nechať ujsť panoramatický výhľad z rozhľadne na Karanči (725 m.n.m) pokračujte po žltej turistickej značke smerom na vrchol. Trasa však vedie opačným smerom, teda po žltej značke smerom do Somoskőújfalu. Technicky ladeným bikerom sa zjazd bude určite pačiť. Tých menej zdatných poteší fakt, že takýto náročný terén je pre dnešok posledný.

V dedinke Somoskőújfalu (320 m.n.m.) budeme križovať železničnú trať aj hlavnú cestu č. 21, aby sme mohli ďalej pokračovať po žltom turistickom chodníku. Všímajte si značenie, pretože križovatiek, kde je možné zablúdiť, bude cestou viacero. Časť trasy vedie po násype bývalej banskej železnice, s ktorou dnes ešte budeme mať do činenia. Pekné traily cez borovicový les nás dovedú až k hradu Salgó (623 m.n.m), odkiaľ sa naskytá vynikajúci výhľad na všetky svetové strany. Pri dobrej viditeľnosti zhliadnete v diaľke aj končiare Vysokých Tatier.

Salgó - výhľad

Trasa pokračuje po červenej turistickej značke smerom na Eresztvény (445 m.n.m). Určite sa držte tejto trasy, pretože v zjazde cez les vás čaká nádherný singel, ktorý sa vám možno zapáči natoľko, že si ho niekoľkokrát zopakujete. Po troch oddychových kilometroch dorazíme do dedinky Somoskő (450 m.n.m), kde sa nachádza ďalší skvost na trase, hrad Šomoška (505 m.n.m). Aj keď je hrad situovaný na vrchu nižšom o vyše sto metrov v porovnani s hradom Salgó, určite stojí za návštevu. Lučenskú kotlinu spolu s Fiľakovom a Fiľakovským hradom budete mať odtiaľ ako na dlani.

Z hradu sa vrátime pár metrov k autobusovej zastávke a pokračujeme ďalej po značenej trase smerom na Mačaciu (460 m.n.m). Zas sa stretávame s násypom bývalej banskej železnice. Na Mačacej si môžte prezrieť bývalý, kedysi preslávený kameňolom a nenechajte si ujsť ani pohľad z drevenej vyhliadkovej veže. Po značenom chodníku pôjdeme ešte takmer dva kilometre, až kým sa nedostaneme na čistinku s križovatkou ciest.

Tu opustíme značený turistický chodník a vyberieme si cestu cez lúku pred nami, priamo do kopca. Po asi 100 metrov dlhom stúpaní sa pred nami otvorí prekrásny výhľad na celú Fiľakovskú kotlinu. Začína rýchly zjazd po okraji polí, dlhý asi 2 km. Pozor si dávame najmä na hlboké výmole od traktorov, ktoré sa sem-tam objavia. Cesta nás dovedie až k mostíku pred obcou Radzovce.

zjazd do Radzoviec

Prejazdom cez mostík sa dostaneme do Radzoviec (225 m.n.m.). Tu pokračujeme dole dedinou až na hlavnú cestu, kde zabočíme vpravo, aby sme po asi sto metroch zabočili vľavo, smerom na Čakanovce. V centre Čakanoviec (241 m.n.m.) zabočíme vpravo a cez rómsku kolóniu začíname stúpať do posledného kopca. Je vysokopravdepodobné, že za vami začne utekať kŕdeľ neškodných hravých detí, pre ktoré budete atrakciou dňa. Na konci dediny míňame Čakanovský profil, odkryté praveké usadeniny.

Strmý výjazd po lúke a neskôr po lese nás dovedie až na Tri chotáre (445 m.n.m.). V nasledujúcom zjazde míňame krmelce a posedy a po chvíli, takmer na hraniciach s Maďarskom, zabočíme ostro vľavo. Padáčik a následný technický zjazd budú predstavovať posledné metre dnešnej trasy, ktorú ukončíme na železničnej zastávke v Šiatorskej Bukovinke (275 m.n.m.).