Šiatorská Bukovinka > pre turistov > cyklistika > Fiľakovská prémia

Fiľakovská prémia

17. október 2011 | MC

Trasa:

Šiatorská Bukovinka, žel. zast. » Tri chotáre » Farkašova studňa » Šikov » Ďugdel » Ratka » Fiľakovo » Čamovce, baňa » Belinské skaly » Monosa » Obručná » Mačacia » Šiatorská Bukovinka, žel. zast.

otáznik dĺžka: 40 km
otáznik prevýšenie: 1050 m
otáznik časové trvanie: 3,5 h
otáznik asfalt: 17 % (7 km)
otáznik lesné cesty: 73% (29 km)
otáznik náročné chodníky: 10 % (4 km)
otáznik náročnosť: stredná
otáznik  - v noci: stredná
otáznik  - v zime: vysoká
MTB trasa stredne ťažká

Trasa sa začína na železničnej zastávke v Šiatorskej Bukovinke (275 m.n.m.). Prejdeme cez železničnú trať a po niekoľkých metroch minieme závoru. Hneď za ňou si všimneme odbočku vpravo, ktorá nás neodradí svojim strmým stúpaním. Táto cesta sa v najbližších chvíľach bude niekoľkokrát rozvetvovať, my si vyberieme vždy ten najstrmší variant, až sa dostaneme na zvážnicu idúcu viac-menej po vrstevnici. V mieste, kde sa táto lesná cesta točí veľkým oblúkom vpravo (1,5. km) si všimneme strmú odbočku, ktorá nás vyvedie na rovnobežnú cestu so zvážnicou, len o pár výškových metrov vyššie. Hore nás prekvapí udržiavaná lesná cesta. Držíme sa vpravo.

Na troch chotároch (445 m.n.m.) minieme posed a krmelce a začíname klesať. Pozor, po chvíľke zabočíme vľavo a klesáme ďalej až k čistinke s ďalšími krmelcami a posedmi. Kúsok za značkou "Pozor, štátna hranica" bočíme vpravo a po pár metroch sa dostávame až k poľovníckej chate. Pokračujeme popri latríne a veľkým oblúkom sa dostaneme až na veľkú lúku, kde sa takmer stále pasie stádo kráv. Oddychová niekoľkokilometrová pasáž po príjemnej poľnej ceste sa končí v Šikove (227 m.n.m.).

samota Ďugdel

Poľná cesta nás vyvedie až k domom na rozbitú asfaltku, nezdržíme sa na nej však dlho. Zabočíme 2x vľavo čo nás vyvedie na ďalšiu poľnú cestu. Nedáme sa odradiť prípadnou zátarasou - túto cestu domáci bežne používajú ako spojku medzi Šikovom a Plešom (240 m.n.m.). My však až do Plešu nepôjdeme, na vrchole stúpania bočíme vpravo a po krátkom prejazde cez borovicový háj sa dostaneme až na pustatinu Ďugdel (295 m.n.m.). Znova bočíme vpravo, aby sme sa rýchlym a pohodlným zjazdom dostali až do obce Ratka (230 m.n.m.).

Do Fiľakova (192 m.n.m.) pokračujeme, žiaľ, po asfaltovej ceste, no nebude to zadarmo. Čaká nás strmé stúpanie, ale aj dlhý zjazd, na ktorého konci prekročíme hlavnú cestu č. 71. Vo Fiľakove hľadáme železničnú stanicu, čo by nemal byť problém - navedú vás smerové tabuľky rozmiestnené po celom meste, prípadne ochotní domáci obyvatelia. Vo Fiľakove môžete navštíviť hradné múzeum, či občerstviť sa v niektorom z množstva podnikov. Mesto opustíme chodníkom uzavretým závorami, ktorý križuje koľaje a nachádza sa na konci parku, resp. na začiatku areálu železničnej stanice.

západ slnka

Jazdou po príjemnej poľnej ceste minieme niekoľko usadlostí, most ponad železničnú trať, záhradkársku oblasť až prídeme k starej teheľni. Tu sa napojíme na žltú turistickú značku, pôjdeme podľa nej však len pár metrov - už za teheľňou zabočíme vľavo a strmou poľnou cestou sa dostaneme na hrebeň. Najbližšie cca dva kilometre budeme cestou míňať niekoľko posedov, až kým sa nad obcou Belina znova nenapojíme na žltý turistický chodník. Po náročnom výšľape sa dostaneme na hrebeň Belinských skál (481 m.n.m.).

Cesta po hrebeni je relatívne rýchla, ak vás nezdržia pravidelne sa vynárajúce výhľady do okolitých dolín. Pozvoľným stúpaním prejdeme Monosu (584 m.n.m.), odkiaľ nasleduje prudší zjazd cez sedlo (425 m.n.m.) a ďalej už po červenej turistickej značke až na Obručnú (300 m.n.m.). Po tomto turistickom chodníku pokračujeme aj v následnom stúpaní, dnes už poslednom, na Mačaciu (460 m.n.m.). Výstup je na niektorých miestach náročnejší, ale zdatní cyklisti iste nebudú mať problém zdolať ho v sedle bicykla. Na Mačacej zabočíme vpravo, čím začneme ukrajovať posledné štyri kilometre dnešného výjazdu. Lesnú cestu vystrieda na krátkom úseku prudký kamenistý zjazd, neskôr asfaltka cez Šiatorskú Bukovinku a ak sa budete naďalej držať červenej značky, tak aj krátka poľná cesta. Trasa sa končí tam, kde sa pred pár hodinami začala, na železničnej zastávke v Šiatorskej Bukovinke.